ZarządzanieSocial media górą – budujemy silną markę

Social media górą – budujemy silną markę

Media społecznościowe, chcąc nie chcąc, na stałe wpisały się do naszego codziennego harmonogramu. Wielu z nas wręcz nałogowo spędza czas z nosem w smartfonie, a w przerwie zamiast rozkoszować się literacką (papierową!) pozycją, woli scrollować oś czasu na Facebooku. To źle? W pewnym sensie nie.

Z perspektywy zdrowotnej nie wygląda to dobrze. Z perspektywy biznesowej – fenomenalnie.  To dzięki mediom społecznościowym firmy i marki mają ogromne pole do popisu. Mogą (w przeciwieństwie do mediów tradycyjnych) trafić z ofertą swojego produktu/usługi do cennej grupy docelowej zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. To wszystko za sprawą Internetu i nieustannie rozwijających się platform społecznościowych.  Brawo, Panie Zuckerberg!

Dla każdego coś dobrego

Zanim zaczniemy budować naszą markę w social mediach, pamiętajmy jednak, że nie każde medium społecznościowe będzie dla naszego biznesu idealne. Nie znaczy to jednak, byśmy go nie wypróbowali, być może swoją ofertą, w miejscu kompletnie nieszablonowym zainteresujemy inną grupę potencjalnych klientów.

Dla biznesu w branży medycznej mogą być to lekarze, farmaceuci, pacjenci. Branża kosmetyczna znajdzie zainteresowanie ze strony salonów kosmetycznych, fryzjerskich, agencji modelingu, a nawet ślubnych. Każda branża będzie poszukiwać klientów gdzieś indziej. Kluczem do udanej współpracy jest ich odnalezienie w gąszczu konkurencji i utrzymującego się przesytu informacji. Okazuje się, że dziś jest to łatwiejsze niż dotychczas za sprawą narzędzi i specjalnych platform marketingowych dostępnych na rynku.

Zatem… poszukiwania czas zacząć!

Poszukiwany, poszukiwana

Jak skutecznie docierać do wybranych grup docelowych? Z pomocą przychodzą nam rozbudowane narzędzia marketingowe w mediach społecznościowych. Każde z nich cechuje wyjątkowość i różnorodność metod komunikacji ze społecznością.

  • Facebook to jedna z największych platform społecznościowych, która nie tylko jednoczy ze sobą społeczność: oprócz tego, że umożliwia wysyłanie zaproszeń do grona znajomych, publikowanie postów, relacji, zdjęć i wideo, a także tworzenie zbiórek pieniężnych dla fundacji i stowarzyszeń, jest także wielkim sprzymierzeńcem firm. To dzięki temu medium możemy stworzyć  firmowy fanpage, publikować oferty pracy, relacje na żywo, a także edukować i tworzyć wizerunek solidnej, eksperckiej marki. Facebook umożliwia także tworzenie grup tematycznych, które pozwalają fanom marki na swobodną dyskusję i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami. Pamiętajmy, że każdy konstruktywny feedback od potencjalnego klienta jest bezcenną wskazówką!

Powyższe działania są bezpłatne, organiczne. Jeśli chcemy czegoś więcej i nie mamy zamiaru czekać, aż ktoś nas przypadkiem sam odnajdzie, albo nasz uprzejmy znajomy zlituje się nad nami i udostępni facebookowy profil naszej firmy na swoim wall’u, powinniśmy skorzystać z płatnych działań reklamowych i uniezależnić się od kiepskiego zasięgu organicznego (chyba, że jesteśmy mistrzami w dzieleniu się viralowymi treściami, wtedy zasięgi organiczne zdecydowanie nam wystarczą).

Facebookowe narzędzie marketingowe, tzw. Menedżer reklam udostępnia nam szeroki panel możliwości – od wyboru celu reklamowego, aż po ustalenie budżetu końcowego, którym dysponujemy. Dzięki niemu sami decydujemy, do kogo ma trafić dany produkt/usługa, czy grupą docelową będą 45-letnie warszawianki obserwujące branżę beauty, a może 34-letni prawnicy, czy też 65-letni mężczyźni trenujący golfa w wolnym czasie lub nastolatkowie – zapaleni pasjonaci nowoczesnej technologii. Myślę, że szczegółowo o pozostałych narzędziach, których jest całe mnóstwo, podzielę się swoją wiedzą z Wami w kolejnych artykułach.

Czas na kolejny portal społecznościowy, jakim jest….

  • Instagram – narzędzie, które plasuje się tuż za Facebookiem na społecznościowej liście, skutecznie wspomagającej branding marki. Prezentacja produktu w kreatywnej, graficznej otoczce jest sztuką. Sztuką godną poświęcenia uwagi, której… można się nauczyć. Wiele będzie zależało od Twojego zmysłu estetyki. Instagram oferuję paletę różnych atrakcyjnych filtrów, dzięki którym możesz ubarwić Twoje zdjęcia, wideo oraz Insta Story. Oprócz tego, Instagram może pochwalić się znaczną przewagą skuteczności hashtagów aniżeli Facebook. Hashtag (dla nowicjuszy: hasła występujące w parze z takim znaczkiem “#”) to automatyczna konotacja z Instagramem.

Dzięki nim można łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów, ponieważ użytkownicy Instagrama mogą za pomocą hashtagów wyszukać produkt, usługę, ideę, która ich zainteresuje oraz zacząć je obserwować. A to dla marki jest już bezcenne! Na tym etapie wiele zależy od brandu, od jej regularnych i kreatywnych działań. To tutaj możesz pokazać swoją firmę “od podszewki”. Dzielić się swoją wiedzą, chwalić się działaniami, dyskutować o poglądach, ale przede wszystkim – możesz być w stałym kontakcie z klientem. I to wszystko ZA DARMO! Oczywiście, jeśli chcesz czegoś więcej, musisz zapłacić. Taka rzeczywistość. Więcej o płatnych działaniach w osobnym artykule.

  • Pinterest – ta aplikacja jest moją słabością. To świat inspiracji, kreatywności i cennej wiedzy. Każdy, kto lubi się rozwijać i na rozwoju buduje swoją ścieżkę życiową, powinien tam zajrzeć… i już pozostać. Chcesz poznać nowe triki kulinarne? Nie ma problemu. Poczytać o nowinkach technologicznych pojawiających się w innych krajach? Jak najbardziej! A może nie masz pomysłu, jak się ubrać na spotkanie biznesowe? To miejsce jest stworzone dla Ciebie. Tak, jak Instagram kojarzony jest z hashtagiem, tak Pinterest z Pinem.
    Wszystkie inspirujące artykuły, zdjęcia, linki, czyli Piny przypinasz do swojej tablicy, bądź tablic, które możesz posegregować i osobno nazwać. Z czego składa się Pin? Z linku przekierowującego do strony, z krótkiego opisu i zdjęcia, przycisku umożliwiającego obserwowanie oraz miejsca na komentarze. Spójrz, Pinterest to kolejna szansa na zaprezentowanie swojej marki w najlepszym świetle. Całkowicie ZA DARMO! Jedynym wymogiem jest założenie konta, a potem możesz już wędrować po ścieżkach inspiracji.
  • Twitter – mówi się, że to typowo dziennikarskie źródło wiedzy, gdzie newsy sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Jest w tym stwierdzeniu dużo prawdy. Jeśli lubisz prowadzić dyskusje na konkretne tematy (w szczególności sportowe, polityczne, biznesowe i wiele innych), bądź chcesz, by Twoja marka zabłysnęła w środowisku mediów (i nie tylko) to miejsce jest dla Ciebie! To tutaj możesz pokazać swoje zaangażowanie, wiedzę i otwartość na współpracę. Na tej platformie społecznościowej “królują” tzw. tweety – krótkie odpowiedzi i komentarze na bieżące wydarzenia, które mogą być wykorzystane także w celach marketingowo – reklamowych. Nie wystarczają Ci organiczne wpisy? Twórca Twittera także o tym pomyślał, wprowadzając możliwość skorzystania z płatnych działań reklamowych. Dzięki nim możesz skutecznie podbijać zasięgi, wpływać na zaangażowanie odbiorców, pozyskiwać followersów oraz przekierowywać na stronę internetową. Czego chcieć więcej?
  • YouTube – nasz wierny social przyjaciel sprzed lat! To medium istnieje już od 2005 roku i jest niezastąpione w przypadku formatu jakim jest wideo. Mimo, iż inne portale społecznościowe także oferują możliwość publikacji filmu, to jednak YouTube jest guru w tej branży i umożliwia marce zarówno dystrybucję filmowych formatów, jak i ich eksplorowanie. Oczywiście, nie możemy pominąć tutaj także płatnych opcji, jakie oferuje nam YouTube, a jest ich naprawdę wiele, np. reklamy TrueView Discovery, czy też reklama in- oraz out – stream, dlatego też pozwólcie, że opiszę je dokładnie w odrębnym artykule.
  • TikTok – świeżynka w branży portali społecznościowych. Została przyjęta z otwartymi ramionami w szczególności przez młodzież. Regulamin oświadcza, że na portalu zarejestrować się mogą już osoby w wieku 13 lat (tego jeszcze nie było!). TikTok umożliwia publikację 15-sekundowego filmu, który najczęściej bazuje na muzyce i zabawnych scenkach. Tutaj liczy się przede wszystkim kreatywność. Im bardziej pomysłowo, tym większe zasięgi! Jest to idealne miejsce na reklamę marek młodzieżowych, bowiem tutaj znajduje się największa grupa docelowa ich produktów. Możliwość płatnych działań reklamowych na TikToku jest wciąż rozwijana. Chiński właściciel aplikacji – Bytedance włączyli do gry kolejne cztery formaty reklamowe: Brand Takeover, In-Feed Video, Hashtag Challange, Branded Effects, których specyfikę przybliżę Wam wkrótce w kolejnym wpisie.

Sami spójrzcie, jak wiele możliwości dla marki kryje się pod pojęciem “portal społecznościowy”. Otwórzcie się na mnogość perspektyw i czerpcie inspiracje od najlepszych!

Do góry

Agencja marketingu kreatywnego.

Realizuję wysokiej jakości projekty dla klientów międzynarodowych. Zapytaj mnie o technologie cyfrowe, branding i SEO.

NAPISZ DO MNIE
kontakt@media-room.pl

SOCIAL MEDIA